O mnie

Biznesowa historia mojego życia… od GoldPosition.pl przez MaxROY.com do teraz.

SEO

Moja przygoda z marketingiem internetowym zaczęła się 2005 roku. Pierwszą witryną na której zdobywałem pozycjonerskie doświadczenia była strona internetowa nowej firmy moich rodziców. Działalność została założona na moje imię i nazwisko (Kabis – Cezary Lech) co miało duży wpływ na moje zaangażowanie w tworzenie i rozwój nowej spółki.

Jedną z pierwszych moich inicjatyw było stworzenie strony internetowej KabinySanitarne.pl. Pozycjonowaniem zająłem się trochę z przypadku po słowach mojego brata: „Po co chcesz płacić? Zrób to sam!”. I faktycznie po kilku miesiącach spędzonych przy komputerze, czytaniu, przeglądaniu for, ręcznym dodawaniu linków i wpisów w branżowych katalogach strona wspięła się na pierwsze miejsca na kilka ważnych słów kluczowych. Warto wspomnieć że firma mimo branży budowlanej i dosyć niszowej kategorii produktów przez ostatnie 5 lat działa niemal tylko w oparciu o zlecenia i zapytania pochodzące z internetu i bardzo prężnie przy tym się rozwija.

Polityka

Jako że przez całą młodość interesowała mnie ekonomia i polityka to przez kilka lat liceum a także przez pierwszych lat studiów aktywnie uczestniczyłem 😉 (zdjęcie) w strukturach młodzieżowych Platformy Obywatelskiej. Wówczas nie zdawałem sobie jeszcze sprawy jak przełomowy wpływ na moje życie będzie miał ten polityczny epizod.

W 2005 podczas wieczoru wyborczego i przegranych przez Platformę Obywatelską wyborów parlamentarnych poznałem Krzysztofa Gidrewicza, właściciela firmy Bestgroup.pl firmy, która tworzyła stronę internetową przewodniczącego wielkopolskiej Platformy Waldego Dzikowskiego.
Podczas długiej nocy oczekiwania w pełnym napięciu na nieoficjalne wyniki wyborów i pierwsze dane spływające z komisji wyborczych podpytywałem Krzysztofa o wszystko co związane z promocją i marketingiem stron internetowych. Nasza wielogodzinna konwersacja zakończyła się wręczeniem przez Krzysztofa wizytówki i stwierdzeniem: „Zadzwoń do mnie, myślę że mam dla Ciebie kilka zleceń…”

BestGroup.pl

W ten oto sposób otrzymałem dwa pierwsze zlecenia na pozycjonowanie stron. Za wypełnienie zlecenia miałem otrzymywać około 500zł/miesięcznie co dla młodego chłopaka było wówczas całkiem sporym, stałym źródłem dochodu. Mając na uwadze że to dopiero pierwsze dwa zlecenia szybko dostrzegłem szanse na rozwój. Wkrótce zrozumiałem także że „To właśnie to będę robił w życiu!” 🙂

W BestGroupie pojawiałem się raz w miesiącu z coraz wyższymi fakturami i grubszą teczką raportów, cała pracę wykonywałem w domu, co pozwalało mi do pewnego stopnia godzić uczelnie z pracą i pasją jaką szybko stało się SEO (Serach Engine Optimization). Po ponad roku pod moje skrzydła trafiły wszystkie strony internetowe pozycjonowane przez firmę BestGroup.pl a ja mając stałe i pewne źródło dochodów mogłem rozwijać się bez przeszkód.

Gidziu czyli Krzysiu Gidrewicz okazał się nie tylko szefem czy zleceniodawcą ale także dobrym kumplem, niewielka różnica wiekowa spowodowała że szybko znaleźliśmy wspólny klimat i to dzięki Gidziowi wylądowałem na Filipinach gdzie druga moja życiowa pasja, kitesurfing miała okazję rozkwitnąć. Podczas tego wyjazdu powstał także blog www.kiters.pl, na którym do dzisiaj można zobaczyć zdjęcia z moich co ciekawszych kite’owych wyjazdów.

GoldPosition.pl

Wraz ze zdobywaniem wiedzy i doświadczenia zacząłem coraz bardziej wychodzić poza struktury Bestgroup i szukać innych źródeł klientów. Okazało się ze mam szerokie grono branżowych przyjaciół dzięki którym zaczęły spływać zlecenia. Stworzyłem swoją markę i stronę internetową GoldPosition.pl, która w kluczowym dla mojego rozwoju okresie znajdowała się między stronami najlepszych polskich speców od SEO, czyli w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwania Google na słowo kluczowe: „pozycjonowanie„.

Spotkania branżowe

W 2007 roku poznałem swoich przyszłych wspólników. Pierwsze poznańskie spotkanie pozycjonerów ściągnęło 4-5 osób (to doskonale pokazuje jak niszowym tematem wówczas się zajmowaliśmy). Jedną z osób, która zrobiła na mnie największe wrażenie był Tomasz Frontczak, który wówczas właśnie kończył pierwszą na polskim rynku książkę o marketingu w wyszukiwarkach pt.: „Marketing internetowy w wyszukiwarkach„.
Z Tomkiem szybko znaleźliśmy wspólne tematy, począwszy od SEO a skończywszy na omawianiu co ciekawszych książek pojawiających się na polskim rynku. Po latach myślę że już wówczas wiedziałem że będziemy ze sobą współpracować.

SprawnyMarketing.pl

Kilka miesięcy później Tomek zaproponował mi abym dołączył do redaktorów SprawnyMarketing.pl. Zająłem się pisaniem artykułów głównie o SEO i pozycjonowaniu. Już pierwsze teksty zyskały sporą popularność, często komentowane odbijały się szerokim echem w branży.
Drugim istotnym elementem powiązanym pośrednio z redagowaniem artykułów na łamach SprawnyMarketing.pl była prezentacja „Long Tail a pozycjonowanie w e-biznesie” , która w ciągu ostatnich trzech lat została obejrzana ponad 10’000 razy! (z końcem 2011 roku video.google.com zakończyło działalność a wszystkie pliki zostały przeniesione na YouTube z tego powodu ilośc wyswietleń jest znacznie zaniżona). To wszystko sprawiło że Cezary Lech przestał być anonimowy w młodej, dopiero kształtującej się branży SEM (Search Engine Marketing).

Konkurs SEO i współpraca

Bartka Berlińskiego poznałem kilka miesięcy później na kolejnym spotkaniu podczas, którego postanowiliśmy wraz z piątką poznańskich pozycjonerów (mKane, Jankiel, Rob, Tomek Frontczak, Bartek Berliński) wystartować w światowym konkursie SEO. Do dzisiaj wspominam napięcie jakie towarzyszyło ogłoszeniu hasła na które najlepsi pozycjonerzy świata mieli wypozcyjonować swoje witryny: „globalwarming awareness2007”. O 24:00 Zaczęło się! W milisekundowych odstępach rejestrowanie najlepszych możliwych domen, pisanie i tworzenie stron, linkowanie! Nasze strony przez pewien okres utrzymywały się w okolicach trzeciego miejsca aby w dniu rozstrzygnięcia konkursu spaść daleko w niebyt ;).

Konkurs miał jednak znacznie większą wartość niż na początku sądziliśmy. Pozwolił nam przekonać się jak nam się ze sobą współpracuje, rozmawia, tworzy i pracuje. To po tym konkursie wyklarowała się w moim umyśle wizja współpracy z Tomkiem i Bartkiem.

MaxROY.com

Powstanie MaxROY.com było wręcz naturalnym następnym krokiem rozwoju współpracy między nami. Pierwszym dużym wspólnym projektem był Audyt SEO Empik.com, wówczas jednak nie znaliśmy jeszcze nazwy naszej spółki z o.o.. Wiedzieliśmy jednak że efekt synergii i korzyści ze współpracy są oczywiste. Kolejnym dużym tematem była dla nas współpraca z TravelPlanet.pl, podpisanie umowy świętowaliśmy w miejscu o którym kiedyś opowiedział mi Ojciec 🙂 – na najwyżej położonym moście we Wrocławiu łączącym dwie wieże katedry św. Marii Magdaleny.

Założenie MaxROY.com uświetniliśmy skokiem ze spadochronem, tego samego dnia Tomek miał wieczór kawalerski a Bartek dzień później brał ślub. Po wszystkim żartowaliśmy że umowa spółki z o.o. związała nas prawnie mocniej niż śluby chłopaków ;). Skok ze spadochronem był natomiast dobrą analogią dla biznesowego skoku w nieznane jakim było sformalizowanie naszej współpracy.

Szkolenia AdWords Seminar Leader

2008 rok był dla nas przełomowy, MaxROY.com jako pierwsza firma w Polsce podpisał umowę z Google na prowadzenie serii szkoleń z systemu reklamowego Google AdWords. Nasza trójka otrzymała certyfikaty Google AdWords Seminar Leader uprawniające do prowadzenia takich szkoleń z błogosławieństwem internetowego giganta.

Już pierwsze szkolenia gromadziły setki osób i zapełniały sale po brzegi, my natomiast postawieni w nieco nowej dla nas roli wykładowców staraliśmy się przekazać maksimum swojej wiedzy. Zaufanie jakim obdarzyło nas Google bardzo nam pomogło wizerunkowo i jeszcze bardziej uwiarygodniło naszą firmą i nas jako ekspertów w branży SEM.

Szkolenia SEO

W 2009 uruchomiliśmy pierwsze szkolenie z SEO i pozycjonowania, wydarzenie to było dla wielu osób szokiem. Jakaś firma wreszcie zaczęła mówić o pozycjonowaniu bez otoczki tajemniczości. Jasno i klarownie przedstawiając na co zwracać uwagę żeby strona była wysoko w Google. Pierwsze szkolenie odbylo się w prestiżowej lokalizacji, w wieżowcu Rondo 1, przy rondzie ONZ w Warszawie. Mimo wysokiej ceny zgromadziło ponad 30 osób!

Szkolenia z marketingu internetowego szybko stały się jednym z głównych produktów MaxROY.com. Zakres szkoleń intensywnie się rozszerza a szkolenia przerodziły się w duży, cykliczny event szkoleniowy funkcjonujący pod nazwą: Search Marketing Week.

Search Marketing Week

Podczas pierwszego tygodnia szkoleń w jedym miejscu zebraliśmy śmietankę intelektualną polskiej branży internetowej. 11 klasowych polskich specjalistów, w ciągu 5 dni dzieliło się z więdzą z zakresu: SEO, AdWords, Usability, prowadzenia sklepów internetowych, Google Analytics oraz Social Media i Facebook Marketingu.

W 2010 uruchomiliśmy także pierwsze szkolenie SEO PRO – które głównie z powodu swojej ceny wywołało sporo zamieszania – jak można życzyć sobie 3000 zł za jednodniowe szkolenie?! Okazało się że można a cena nie gra roli kiedy przekazywana wiedza jest najwyższej jakości. Finalnie w ponad 20 osobowej grupie uczestników wraz z Cezary Glijerem, Marcinem Durajem, i wspólnikami Tomkiem Frontczakiem oraz Bartkiem Berlinskim przeprowadziliśmy szkolenie, które przesunęło kolejne granice i uświadomiło młodym, zuchwałym pinioerom branży SEM że wszystko jest możliwe :).

Search Marketing Day

W latach 2009-2010 coraz chętniej zaglądaliśmy poza granice kraju jeżdżąc na konferencje po całym świecie. Przez dwa lata odwiedzilismy razem lub osobno wszystkie największe konfernecje dotyczące marketingu internetowego (SES, SMX, PubCon, LinkLove w Londynie, A4U Expo). W konsekwencji zawarcia nowych znajomości zaczęła się w naszych głowach kształtować wizja międzynarodowej konferencji ale w Polsce. Z tymi samymi prelegentami, z wyselekcjonowanymi najciekawszymi prezentacjami. Wszystko skupione na tym aby przywieść najlepszy know-how do Polski i sprzedać go za znacznie rozsądniejsze pieniądze niż nasze wcześniejsze podróże.

Także w Polsce zacząła sie mocno rozwijać koncepcja spotkań branży SEM pod nazwą SEMcamp oraz Silesia SEM. Spotkania gromadziły z reguły po 100-200 osób, były darmowe, sami też często pojawialiśmy się na tych eventach wspierając organizatorów swoimi prezentacjami.

W 2011 roku wreszcie mogło ziscić się jedno z moich marzeń… udało nam się zorganizować pierwszą naprawdę międzynarodową konferencję SEO w Polsce. 9 prelegentów z zagranicy, blisko 200 uczestników, prestiżowa lokalizacja, rozmach i właściwa dla MaxROY.com wysoka cena ;).

Relacja i opinie video:

 

GoldPosition.pl 2.0

Także w 2011 roku po długim okresie fascynajcji optymalizacją, PageRank sculptingiem, optymalizacją linkowania wewnetrzengo i robieniem Long Tail SEO dla dużych polskich stron (skupijac sie głównie na wykorzystaniu ich wewnętrzego potencjału) ponownie wróciłem do zagadnień skupionych wokół Link Buidlingu. Zaowocowało to stworzeniem nowej wersji szkolenia SEO Pro: Link Building, pt. Links are SEO fuel.

Równocześnie zaczęliśmy bardzo intensywnie rozwijać połączone komórki SEO odświeżonej formuły GoldPosition.pl oraz MaxROY.com.
GoldPosition.pl ponownie z dużą mocą wróciło na rynek jako drugi brand wspierający i odpowiednio pozycjonowany marketingowo:

 

Efekty rozwoju pojawiły się szybko, GoldPosition.pl i MaxROY.com uważany w branży za teoretyka zaczął zdobywać dla swoich klientów Topy na bardzo konkurencyjne słowa kluczowe. Takie frazy jak: zegarki, biżuteria, buty, GPS, prezenty i inne zaczęły wskakiwać do pierwszych dziesiątek a często nawet na pierwsze miejsca wyników wyszukiwań Google.

2012…

2012 rok rozpoczęliśmy od mocnego uderzenia: Search Marketing Week for e-commerce – nowa formuła szkoleń rozbudowanych i częściowo skupionych na specyfice działalności sklepów internetowych. Event zorganizowany w Poznaniu w Eureka Hub bardzo dobrze się przyjał i po raz kolejny okazało się że rynek cały czas jest głodny wiedzy. Pod tą samą nazwą odbył się event Warszawie, tradycyjnie Rondo One, ciekawostką było szkolenie SEO PRO: Link Building przeprowadzone przez Martina MacDonalda:

Z podu EURO 2012 misieliśmy przesunąć Search Marketing Day 2012 z Czerwca na Maj. Kolejna edycja SMD, ponownie w Poznaniu, w Starym Browarze, nowa ścieżka tematyczna PPC & Marketing afiliacyjny sciągnęły do Poznania 18 prelgentów z 7 krajów świata oraz uczestników z całej europy:

Pod koniec 2012 roku po dwóch latach pracy zakończyliśmy projekt realizowany z unijnej dotacji 8.1 pod nazwą JestKlient.pl. System skierowany jest do mikroprzedsiębiorstw nie posiadających stron internetowych oraz dla firm oczekujących rozliczania w modelu efektywnościowym. Wraz z końcem projektu JestKlient.pl druga nasza spółka MaxROY.com otrzymała dofinansowanie z programu 8.2 na rozbudowe platformy e-commerce pozwaljającej stawiać sklepy interntowe w modelu OryginalneButy.pl

W ostatnich miesiącach 2012 roku scaliliśmy także wszystkie nasze brandy pod adresem MaxROYgroup.com:

Trzy firmy trzy segmenty rynku SEM

Dzisiaj… i jutro.

Do opisania mojej historii skusiły mnie coraz częstsze pytania moich znajomych:
Jak to było kiedy zaczynałeś? Dlaczego to pozycjonowanie? Jak się w to wkręciłeś?
Mam nadzieję że brzmi to w miarę spójnie ;).
W tej chwili skupiamy się na dalszym rozwoju MaxROY group i poszukiwaniu kolejnych wyzwań 🙂

[Ostatnia Aktualizacja 01.05.2013]